Gisteren en vandaag organiseerde de Europese Commissie een workshop over de Accessibility Act. Dat is een Europees wetsvoorstel dat toegankelijkheid moet verbeteren van het dagelijkse leven. Het voorstel wordt momenteel besproken binnen het Europese Parlement en er schijnt nogal wat tegenkanting te zijn en allerlei vragen voor uitzonderingen.
In het panel over websites, kreeg ik een kwartier om te praten over e-commerce en waarom online shops toegankelijk moeten zijn. Uit ervaring weet ik al dat er in de praktijk meestal nog minder tijd is om je verhaal te doen, dus ik had geen uitgebreide presentatie voorbereid. Ik vertelde het verhaal van booking.com, de overbekende website om hotels te reserveren.
Websites van individuele hotels of hotelketens zijn notoir ontoegankelijk dus dat probeer ik niet eens meer. Booking.com was prima bruikbaar en ik ben er dan ook trouwe klant. Ergens in de lente van vorig jaar onderging de website een kleine verandering met grote gevolgen. Ze veranderden de manier om de datum van je verblijf in te geven. Dit kon enkel nog met de muis en niet meer met het toetsenbord. Je kan geen hotelovernachting boeken als je geen datum kan opgeven.
Enkele klachtentweets leverden geen reactie op vanuit de officiƫle Twitter account van bookingCom. Maar dankzij retweets met vermelding van enkele medewerkers binnen het bedrijf, moet er intern toch een en ander in gang gezet zijn, want half augustus lieten die ontwikkelaars weten dat het probleem verholpen was. Deze aandacht voor toegankelijkheid heeft mij doen terugkeren als trouwe klant. Zodanig zelfs dat ze het geschopt hebben tot in een workshop bij de Europese Commissie.
Ik kreeg zeer leuke reacties op mijn presentatie en ook de rest van de workshop was overigens erg kwalitatief. De organisatoren waren erin geslaagd om bekende en interessante sprekers naar Brussel te halen. Helaas was er weinig tijd voor informele contacten.