De European Blind Union (EBU) heeft een podcast met het laatste nieuws uit de organisatie en ze laten ook telkens een lid aan het woord. In elke aflevering bespreken ze ook een actueel thema. In de tweede aflevering was ik te gast om te praten over productherkenning.
Sommige verpakkingen herken je probleemloos, denk aan de pot Nutella. Bij sommige verpakkingen kan je door ruiken of proeven weten wat er in zit. Maar dat is niet efficiënt en ook niet bruikbaar bij ongeopende verpakkingen. Zeker als je identieke blikken, bokalen, flesjes met verschillende inhoud of smaken hebt.
Liefst brengen fabrikanten iets aan op de verpakking waardoor je ook als blinde weet wat er in zit. Op medicijnverpakkingen moet bijvoorbeeld ook in braille de naam van het medicijn staan. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zouden er supermarkten zijn waar heel wat voedingsmiddelen van braille zijn voorzien. In Vlaamse winkels kom ik helaas maar weinig verpakkingen met braille tegen. Er bestaan enkele cosmetica-producten met braille erop.
Een aantal fabrikanten gaan in zee met Navilens. Ze plaatsen dan een geavanceerde barcode op de verpakking. Die kan je (veel gemakkelijker dan een gewone barcode) scannen met de Navilens app op je telefoon. Die vertelt dan niet alleen om welk product het gaat, maar kan ook alle ingrediënten en bereidingswijze voorlezen. Als je een specifiek product zoekt, kan je de app ook gebruiken om het te vinden.
Als de fabrikant niets voorziet, moet je zelf aan de slag: je kan producten labelen in braille of een systeem verzinnen waarbij de blikjes Cola een elastiekje krijgen en de blikjes bier niet. Heb je die discipline niet, dan kan je de verpakking scannen met apps als Seeing Ai, Envision Ai, Supersense, Lookout enz. maar dat is nogal omslachtig. Nooit beseft dat er zoveel tekst in allerlei talen op onze verpakkingen staat.
Beluister aflevering 2 van de EBU in Action podcast of lees de tekstversie (PDF)