Ik winkelde graag online bij Collishop. Een recente update heeft de website helaas ontoegankelijk gemaakt. Ik vond een work around maar het zou toch beter zijn als hun webteam zich iets beter in toegankelijkheid zou verdiepen.
Favoriete webwinkel
- Goed aanbod, goede prijzen, uitgebreide beschrijvingen
- Standaard leveren ze de bestelling in een Colruyt-winkel. Ik vind dat een stuk handiger dan een koerier die speciaal voor mij moet rondrijden. Die komt gegarandeerd als ik niet thuis ben, waardoor ik het pakket alsnog ergens moet ophalen. Een Colruyt-winkel heeft ook veel ruimere openignsuren dan het postkantoor.
- Geen gedoe met online betalingen en ingewikkelde retourzendingen. Je rekent gewoon af in de winkel samen met je andere boodschappen. Als je zou besluiten dat je het pakket niet wil dan laat je het gewoon staan en het gaat retour, zonder angst of je je geld wel zal terugzien.
Ontoegankelijk geworden
Enkele weken geleden kreeg de website van de Collishop een update. Daarbij hebben ze helaas een absurd en bijzonder vervelend toegankelijkheidsprobleem gecreĆ«erd. De website van een online winkel staat uiteraard vol met links naar producten. Die links hebben ze bij de Collishop “onzichtbaar” gemaakt voor iedereen die hulpmiddelen gebruikt om een website te bezoeken (vb. een schermuitleesprogramma voor blinden, dicteersoftware of gewoon iedereen die geen muis maar het toetsenbord gebruikt). De technische uitleg is dat al die links de attributen aria-hidden=true en tabindex=-1 hebben gekregen. Het eerste betekent dat die link niet langer bestaat voor al die hulpmiddelen; het tweede zorgt ervoor dat je met de tabtoets niet meer bij die link kan komen. Zonder toegang tot de producten, uiteraard geen online winkelen.
Op de homepage van Collishop staan de “best verkochte producten”. Met mijn schermuitleesprogramma weet ik alleen dat een product 168 reviews kreeg en 39 Euro kost. Om welk product het gaat, geen idee. En zo gaat het overal op de website.
Hierbij een oproep aan het webteam van de Collishop:
- Verwijder de attributen aria-hidden=true en tabindex=-1 van alle links naar producten.
- Bij een volgende update: als je nog eens nieuwe codes toevoegt, zorg dan dat je begrijpt wat ze doen.
Work around
Het is behoorlijk frustrerend dat een website door 1 verkeerd attribuut onbruikbaar wordt voor mijn schermuitleesprogramma (en dus voor mij als gebruiker). Ik zou willen dat mijn browser verkeerde aria-attributen negeert. Dat blijkt wel te kunnen, maar dan moet je als gebruiker met scripts aan de slag.
Voor dit specifieke probleem van aria-hidden vond ik wel een eenvoudiger methode. Blijkbaar is er nog iemand met dezelfde frustratie en die heeft een zogenaamde bookmarklet gemaakt. Die verwijdert alle aria-hidden attributen uit een webpagina. De Remove aria-hidden Bookmarklet voeg je toe aan de favorieten van je browser. Dan ga je naar de problematische website en dan ga je naar de favorieten van je browser en activeert daar de bookmarklet. Het resultaat op de homepage van de Collishop is dat er 163 aria-hidden attributen worden verwijderd. En nu kan ik weer zien welke producten daar te koop zijn. Je moet die bookmarklet wel telkens activeren op elke pagina van de website.
Ik heb het probleem met de website gemeld aan de klantendienst van de Collishop op 16 augustus. Tot nu toe geen verbetering te merken.
Dag Bart,
Ik lees met belangstelling je bemerkingen ivm Collishopwebsite.
Ikzelf ben een regelmatige gebruiker van collectand go van Colruyt. Erg makkelijk en toegankelijk tot nogtoe. Ook daar worden alle bestelde producten in het afhaalpunt klaargezet en kan je gaan afhalen en ter plaatse betalen.
Vorige week ondervond ik daar echter ook een klein probleem. Men moet aanduiden op welk tijdstip je de producten komt afhalen en die knop is met jaws ontoegankeljk geworden. Met NVDA lukt het nog wel.
Ik heb hen hierover gebeld en gemaild maar ze lijken het allemaal niet goed te begrijpen.
Hopelijk komt er toch een oplossing zodat wij hun website die echt toegankelijk was kunnen blijven gebruiken.
Met vriendelijke groeten,
Greta Vermylen,
Greta, bedankt voor je reactie. Ja, ik hoop dat de boodschap aankomt dat gebruikers van schermuitleessoftware ook klanten zijn. Het is allemaal een beetje technisch, maar ik hoop dat ze ermee aan de slag gaan. Via Twitter lieten ze in elk geval weten dat ze het aan de juiste mensen zouden doorgeven.